torsdag 18 mars 2010

Munnen = politik!

För en tid sedan skrev jag en interpellaion i kommunfullmäktige om de äldres mun och tandstatus. Idag har det kommit ett svar. Det visade sig att det var betydligt värre än vad jag befarade. Nästan inga äldre på boendena runt om i Borås hade god mun och tandstatus. Väldigt många hade brister i varierande grad och anmärkningsvärt många hade tuggproblem. Jag blev under dagen intervjuad av radio sjuhärad om detta. Intervjun kommenterades idag av kommunstyrelsens före detta ordförande i Borås Björn Bergkvist när jag träffade honom i kafeterian. Han tyckte också att det var hemskt att de äldres tand och munhälsa var så låg. Dock frågade han sig om det är en fråga för samhället att engagera sig i. Mitt svar är entydigt. Jo, det är en fråga för samhället. Det är en välfärdsfråga och det är en fråga vi socialdemokrater borde borra ner oss ytterligare i, för de borgerliga tänker inte lyfta ett finger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar